115
Foto: Shutterstock

Har du noen gang hatt service på tilhengeren din?

Det bør du gjøre for å sikre at den fungerer som den skal og holder så lenge som mulig.

Av ByggeBolig

Erik Hornnes

ByggeBolig

1. april 2022
Av ByggeBolig

Erik Hornnes

ByggeBolig

1. april 2022
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20220401073237942.jpg?maxwidth=2000 https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20220401073237942.jpg?maxwidth=900
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
0



De fleste er flinke til å følge opp serviceintervaller og vedlikehold på bilene våre, men når det kommer til hengeren er vi trolig ikke like flinke. Her får du noen enkle tips til hva du bør vektlegge når det gjelder vedlikehold av en tilhenger.

Dekk og luftttrykk

De fleste tilhengere leveres med såkalte helårsdekk, som altså er beregnet for kjøring både sommer og vinter. Er dekkene på tilhengeren din merket med «M & S», som står for Mud & Snow, vet du at du har helårsdekk. Derfor er det ikke nødvendig å legge om dekk på en tilhenger. Du skal imidlertid huske at føreren av bil og henger er ansvarlig for at begge deler er utstyrt i henhold til rådende forhold. Derfor kan det også være aktuelt å utstyre en tilhenger med vinterdekk, eksempelvis dersom du kjører mye på vinterføre.

En annen viktig sak når det gjelder dekkene, er mønsterdybden. Her gjelder de samme reglene som for dekkene på bilen din, som vil si at dekk for sommerbruk skal ha minimum 1,6 mm dybde at dekk for vinterbruk skal ha minimum 3 mm dybde.

Husk også at må ha riktig dekktrykk er like viktig på en tilhenger som på bilen. Feil lufttrykk kan både være trafikkfarlig og føre til mer slitasje på dekkene. Anbefalt lufttrykk vil variere med dekkstørrelse, og det riktige svaret for dine dekk finner du hos produsenten av hengeren.

Bevegelige deler og bremsesystem

En tilhenger har flere bevegelige deler, slik som påløpsbrems, kulekobling og nesehjul. Disse delene bør smøres jevnlig for å fungere best mulig over tid. Nesehjulet kan eksempelvis bli vanskelig å stramme skikkelig til dersom det ikke blir smurt opp, og da risikerer du rett og slett at det faller av under kjøring.

På de fleste hengere finnes det smørenipler der du kan koble på en fettpresse for å fylle på med fett. Er du usikker på hvordan det skal gjøres, anbefaler vi imidlertid at du tar kontakt med et verksted eller forhandleren der du kjøpte hengeren for å få hjelp til jobben.

Vedlikehold av det øvrige bremsesystemet anbefaler vi å sette bort til fagfolk. En av de viktigste jobbene du selv kan gjøre, handler om hva du gjør når hengeren ikke er i bruk. Når hengeren skal stå parkert en stund, skal du ikke sette på håndbrekket. Da risikerer du at bremsene «henger» og at hjulene ikke går rundt neste gang du skal ut å kjøre. Du bør heller bruke stoppeklosser for å sikre hengeren når den skal stå parkert over tid.

Sjekk lysene

Fungerende lys er svært viktig på en tilhenger, men her syndes det dessverre mye. Før hver kjøretur bør du alltid sjekke at alle lys fungerer, og dersom det ikke er tilfelle må det fikses. Det kan være flere årsaker til at enkelte lys ikke fungerer:

  • Pærer som har røket
  • Irring i kontakt eller støpsel
  • Skadede pinner i støpselet eller skader på kontakten på bilen

Dersom det er snakk om pærer som har røket eller irring, er det som regel enkelt å gjøre reparasjonen selv. Irring kan for eksempel skrapes ut med en spiss gjenstand.

Ligger feilen i støpselet eller kontakten og handler om noe annet enn irring, kan det ofte være smart å overlate jobben til et verksted da det ikke alltid er så enkelt å forstå seg på hvordan verken støpsel og kontakt skal kobles.

3220
Falseb-0
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20170809202456865.jpg #FFFFFF
Les også